16 Ekim 2006

ARMUT TATLISI & BALKABAKLI TART

Ramazan ne zaman geldi de geçiyor hiç anlamadım. Bayramlar yıllardır kış aylarına denk geldiği için ve tabii geleneğimizde de şerbetli tatlıların yeri gözardı edilemeyeceğinden bayram denilince benim de aklıma hep baklava, kadayıf, şekerpare, revani gibi geleneksel tatlılar gelir. Ama ben bir ay boyunca bunların hiçbirini yapmadım. Bir kısmına cesaret edemedim, bir kısmını da canım istemedi. Sanırım bunun sorumlusu her ne kadar yüzünü iyice kışa çevirmiş olsa da pek ayrılmak istemediğim bahar.. Bu haleti ruhiye içinde de bayram tatlıları konulu etkinliğe hafif meyveli bir tatlı ile katılmak istedim. Pek çok kimsenin genelde kaymaklı ayva tatlısı olarak tanıdığı tatlıyı evde bolca olan ve çürümeye yüz tutmuş armutları değerlendirmek amacıyla çeşitlendirdim. Özellikle karanfilin verdiği aroma ile beklediğimden çok daha iyi bir sonuç ortaya çıktı hatta kendini beğenmişlik addetmezseniz şahane oldu diyebilirim.

Geçen kıştan beri aklımdaydı balkabaklı tart denemek. Kabak tatlısını çok severim. Kabaklar pazarlara, marketlere çıkınca bizim evde muhakkak bir kere böreği birkaç kere de tatlısı yapılır. Son kabak tatlısından biraz ayırdım ve sonunda denedim bu tartı. Yemek etkinliği konusu Türk ve Dünya mutfağından bayram tatlıları olunca Amerika'da şükran günü ve yılbaşlarında yapılan popüler bir bayram tatlısı olan bu tarifi paylaşmak için de uygun olabilir diye düşündüm. Bu aralar yapmayı en sevdiğim iki şeyden biri meyveli tatlılar biri de tartlar.. Bu tatlı her iki kategoriye de uydu. Sonuç başarılı oldu olmasına ama ben yine de kendi adıma bol cevizli kabak tatlısını tercih ederim. Denemek isteyen olursa buyurun tarifi:
BALKABAKLI TART
Gerekli malzemeler:
Bu malzemeler ile resimdeki tart büyüklüğünde 6 adet çıktı.
-1 bardak un
-1 yemek kaşığı toz şeker
-70 gr tereyağı
-3 yemek kaşığı su
-1,5 bardak püre haline getirilmiş kabak tatlısı
-1 çay kaşığı zencefil
-1 çay kaşığı tarçın
-1 adet yumurta
-3/4 bardak krema
-süslemek için ceviz
Önce tart tabanını hazırlıyoruz. Bu hamuru Bizim Pastane'de Zinnur'un övgüyle bahsettiği tart hamuruna şeker ekleyerek hazırladım. Mutfak robotuna unu, şekeri, ve küp küp kesilmiş soğuk tereyağını koyup karıştırdım. Daha sonra yavaş yavaş su ekleyerek hamuru yoğurup buzdolabına kaldırdım. Bu sırada çırpılmış yumurtaya püre haline getirilmiş kabak tatlısını, kremayı ve baharatları karıştırıp homojen bir hale getirdim. Tart hamurunu kalıplara yaydım üzerine kabaklı içi koyup 175 derece fırında 30-40 dakika kadar pişirdim. Batırdığınız kürdan temiz çıkıyorsa tartınız hazır demektir. Etrafı mis gibi tarçın ve zencefil kokuları sarıyor pişerken. Afiyet şeker olsun, herkese iyi bayramlar.


ARMUT TATLISI
Gerekli Malzemeler:
-dilediğiniz sayıda armut
-armut sayısı x 2 yemek kaşığı tozşeker
-karanfil
-kürdan ucu kadar kırmızı gıda boyası (isteğe bağlı)
-kremşanti ya da kaymak
-ceviz

Yapımı son derece basit. Armutları yıkayıp soyup, saplı kısmından kafa tarafını biraz kesip, kabak oyacağı ile ortasını çıkarıyoruz. Ama dibini delmemeye özen gösteriyoruz. Daha sonra tencereye armutları diziyoruz. Armutların içindeki boşluklara birer kaşık tozşekeri, etrafına ve çevresine de yine birer kaşık tozşeker döküyoruz. Daha sonra üzerini örtecek kadar su koyuyoruz ama suyu eklemeden önce ayrı bir kapta çok az gıda boyası ile renklendirmemiz gerekiyor. Gerçi ben illa kırmızı olsun istediğim için böyle yaptım hiç boya koymadan da pişirmek mümkün. Aralara karanfil serpiştirip, ocağın altını yakıyoruz. Orta ateşte armutlar yumuşayana kadar pişiriyoruz. Soğumaya alıyoruz. Bu sırada kremşantiyi hazırlyoruz. Ben elimin altında kremşanti olduğu için böyle yaptım isteyen kaymak ya da dondurma da koyabilir. Armutlar soğuyunca içlerine ceviz serpiştirip üzerine krem şanti sıkıyoruz. apaklarını kapatıp servise hazır hale getirmiş oluyoruz. Son derece basit, pratik ve leziz bir tatlı, afiyet şeker olsun.

18 yorum var:

Adsız dedi ki...

hangisine bakayım ne yapıyım bilemedim ikiside birbirinden süper eline sağlık

tata dedi ki...

Ellerine saglik, hepsi birbirinden güzel olmus. Simdi tam balkabagi zamani, tartini deneyecegim.
Sevgiler

Adsız dedi ki...

Nerelerdesin hastamisin?iyimisin? yazmaktan vazmigectin? cok merak etmistim seni cooooook cokkk guzel tarifler yapmissin gene armutlarin rengine bayildim hadi beni ye diyor sanki balkabakli tartinda nefis görunuyor.
Bi daha bu kadar ara verme olurmu?
:)
Sevgiler...

Beyhan dedi ki...

İkisi de harika olmuş ellerinize sağlık.

Zeynep B. dedi ki...

çok hoş, kırmızı armutlar özellikle ! :)

SEDA dedi ki...

ikisi de çok güzel duruyorlar. özellikle kabaklı tart çok hoşuma gitti.ellerine sağlık.

Tulosh dedi ki...

Kbaklı tartı kesin denemem lazım, iki lezzetede bayılırım. Etkinlikte görünce çok dikkatimi çekti. Ellerinize sağlık

Adsız dedi ki...

slm
3 gündür siteye bakip icgeciriyordum ve en sonunda bugün tartlari denedim.bende kücük tart kalibi olmadigi icin muffins kalibinda denedim.sonuc harika oldu. lezzet mükemmeldi. fakat benim tartlarimin kabak kisimlari senin ki kadar canli turuncu olmadi :( Bunun disinda sonuctan cok memnun kaldim , tart hamuruda mükemmeldi agizda dagilan cok nefis bir lezzet..Bundan sonra ki favori tart hamurum. Zinnur un övdügü kadar varmis ;)Bu güzel tarif tekrar tskler.

sevgiler
Esin
frankfurt

Bocuruk dedi ki...

Kabaklı tartın rengi de armutların rengi de muhteşem. Ben balkabaklı böreğinin tarifini de çok merak ediyorum. Çaycuma'da yaşadığımız sıralarda ben 10-11 yaşlarında iken bir komşumuz yapmıştı. Tadını unutamıyorum. Ellerine sağlık :)

Adsız dedi ki...

Ayva tatlısını çok severim. Annem elmalı tatlı yapardı.Bu tatlı onları hatırlattı bana.3 tane armut ile denedim. Gıda boyası koymadım. Çok lezzetli oldu. Tarif için teşekkürler Işıl.

Alev dedi ki...

Uff Isil yine dokturmussun. Hangisine bakmalai hangisini yapmali bilmemeki. Fakat burada kabak bulmak simdi cok daha kolay ve bu tarif hemen denenecektir. Ellerine saglik.

hanimiş dedi ki...

Teşekkürler Yeşim.

Tata, evet balkabağının tam zamanı. Pazarda görür görmez aldım ben de.

Daphne, ilgin için teşekkür ederim. Aslında sık sık yeni tarifler deniyorum. Ama malesef Hanimiş'i çok sık güncelleyemiyorum. Buna rağmen takip ettiğin için sağol.

Ziyaretiniz ve nazik yorumlarınız için teşekkür ederim Beyhan, Mutfak Robotu, Seda ve Tulosh.

Esin merhaba, denemene ve beğenmene çok memnun oldum. Gerçekten ben de tart hamurundan çok memnun kaldım. Hem çalışması kolay hem lezzeti güzel. Kabakların rengine gelince.. Belki kabağın cinsinden ya da pişme süresinden kaynaklanıyordur. Frankfurt'a selamlar.

Bocuruk, bal kabaklı böreğin tarifi sitede var. Buraya tıklarsan tarifi görebilirsin. Belki o tadını unutamadığın börek gibidir..

Merhaba Anonim, Denemene çok sevindim. Afiyet olsun, ellerinize sağlık.

Selamlar Alev, teşekkür ederim yorumun için. Denersen haber ver lütfen. Umarım beğenirsin.

Adsız dedi ki...

Damağını ruhunu ve çevreni tadlandıran, gerçekten güzel ve bereketli bir bayram diliyorum iyi bayramlar ellerine sağlık Ebru

www.blogcu.com/mutfaksepeti

Bocuruk dedi ki...

Mutlu bayramlar :)

hanimiş dedi ki...

Teşekkür ederim Ebru ve Bocuruk. Ben de sizlerin geçmiş Şeker Bayramınızı ve Cumhuriyet Bayramınızı kutlarım.

Adsız dedi ki...

çok beğendimmmmmm armut tatlısını

gül dedi ki...

çok güzel olmuş ellerinize sağlık

gül dedi ki...

çok güzel olmuş ellerinize sağlık