17 Nisan 2006

TATLI BÖREK, TUZLU BÖREK, CEVİZLİ ÇÖREK

Bu ayki yemek blogları arası etkinliğin ev sahibi Olsai, etkinliğin konusu ise Yöresel Yemekler. Bu vesile ile daha önce bilmediğim pek çok yöresel yemek ile tanışmış olacağım. Siz de bu tarifleri okumak isterseniz buraya tıklayabilirsiniz.

Aslında ilk açıklandığında bu ayki etkinliğe katılamayacağımı sanmıştım. Yöresel mutfaklara çok aşina olduğum söylenemez. Ama etkinlik konusu benim için farklı bir tecrübeye vesile oldu, anneannemden tarifler denedim. Selanik göçmeni olan rahmetli anneannem tatillerde, bayramlarda ziyaretlerine gittiğimizde bizi hep elleri unlu bir şekilde karşılayıp kucaklardı. Hummalı bir çalışma olurdu mutfakta. Muhakkak börekler, baklavalar açardı. Kış akşamlarında sobanın önünde onun yaptığı bozadan içerdik. Boş odalarda ya da bahçede çarşafların üzerinde erişte veya tarhana kuruturdu. Tüm bunları anımsayınca neden onun tariflerinden birini denemiyorum diye düşündüm. İlk aklıma gelenler baklava, erişte, pırasalı börek, boza, cevizli çörek ve balkabaklı tatlı börek oldu. Annemin de yardımı ile elimden geldiğince birkaçını denedim. Pırasalı böreğin hamurunu anneannem kendi açardı ama ben biraz kolaya kaçıp hazır yufka kullandım. Cevizli çörek özellikle kahvaltılar çok güzel bir alternatif. Balkabaklı börek ise bilmeyenlere oldukça değişik gelebilir. Zira, -alışılmışın dışında- bu börek tuzlu değil, bol cevizli tatlı bir börek. Buyurun resimleri ve tarifleri:

BAL KABAKLI TATLI BÖREK:
Ben küçüklüğümden beri çok yediğim için alıştım belki ama bilmeyenlere oldukça enteresan gelen klasik bir Selanik böreği tarifi. Sonuçta bu da bildiğimiz börek, ama tatlı.. Sanki yufkaya sarılmış kabak tatlısı gibi.

Gerekli Malzemeler:
-1 kg bal kabağı
-1 kg yufka
-1,5 su bardağı tozşeker
-1 su bardağı ceviz
-üzerine sürmek için yumurta

Rendelenmiş kabak ve şekeri bir tencereye koyup kabak suyunu çekene kadar pişirip, iri iri dövülmüş cevizleri karışıma ekliyoruz. Daha sonra yufkaları dörde bölüp hafif yağladıktan sonra kabaklı iç malzemeden yufkalara paylaştırıyoruz. Gül böreği şeklinde sarıp, üzerine yumurta sürüp, çörek otu serperek önceden ısıtılmış 230 derece fırında pişiriyoruz.

PIRASALI BÖREK:
Ben börek sever bir insanımdır, her türlüsünü severim. Pırasalı börek de çok sevdiklerimden biridir. Pırasa sevmeyenlerin de çok sevebileceği bir tarif.

Harç için Gerekli Malzemeler:
-1 kg pırasa (mümkünse çok ince olanları seçilmeli)
-1 orta boy soğan
-1 çay bardağı sıvıyağ
-1 tatlı kaşığı tuz
-1 tatlı kaşığı pul kırmızı biber
-karabiber
-isterseniz harca 150 gr beyaz peynir de eklenebilir.


Doğradığınız soğanı sıvıyağda kavurun. İnce pırasalardan temin edin ve ayıklayıp temizledikten sonra (taze soğan doğrar gibi) doğrayarak, kavrulup pembeleşmiş soğana ekleyin. Suyunu çekene kadar kavurun. Bahartaları eklemeyi unutmayın. Dilerseniz (ki bence çok yakışıyor) beyaz peyniri de ufalayıp bu harca ekleyin. Yufkaları dörde bölün ve harçtan yufkalara paylaştırın. Rulo yapıp yuvarlayın ve kendi çevresinde yuvarlayarak gül böreği tabir edilen şekilde döndürün. Üzerine yumurta sürün, çörek otu serpin ve önceden ısıtılmış 230 derece fırında pişirin, pişman olmayacaksınız.

CEVİZLİ ÇÖREK:

Gerekli Malzemeler:
-1 kg un
-1 bardak süt
-1 poşey kuru maya (7gr)
-1 bardak sıvıyağ
-1 tatlı kaşığı toz şeker
-1 çay kaşığı tuz
-üzerine sürmek için yumurta
-bol dövülmüş ceviz

Sütü biraz ılıtıp, un, şeker, maya, sıvıyağ, ve tuzu ekleyip yoğurarak yumuşak, ele yapışmayan bir hamur yapın. Hamuru yarım saat dinlendirdikten sonra 10-12 parçaya ayırın. Her parçayı yufka açar gibi açın, üzerlerine yağ sürüp cevizleri serpin. Rulo şeklinde kapatıp kıvrarak resimdeki şekilde sarın. Üzerine yumurta sarısı sürüp, susam serperek önceden ısıtılmış 190 derece fırında üzeri kızarana kadar pişirin. Afiyet şeker olsun.

19 yorum var:

Sibel dedi ki...

Hepsi nefis olmuş Işıl, ellerine sağlık... Anneanne yemekleri unutulmuyor, onlar bir başka oluyor değil mi? Kabaklı böreği ikinci kez sende görüyorum (ilk nerde gördüm hatırlamıyorum ama?) çok merak ettim doğrusu tadını. Deneyeceklerim arasına aldım. Sevgilerimle!

Adsız dedi ki...

Kuzencim ellerine sağlık,çok güzel görünüyorlar.Bayramlarda toplanma olayına 23 Nisan'ı da eklesek hiç fena olmaz.Sabahları cevizli çörekle kahvaltı,diğerleriyle de gün içinde çay keyfi yapalım.Hatta sen bize erişte de yap olur mu?Yazdıkça aklıma diğer enfes tatlar da geliyor,krokantlı pasta gibi :)Hepsi çooook güzelllll.Gülşah

Adsız dedi ki...

kabaklı börek seven birileri varmış benim gibi demekki :). Anneannem yapar kabaklı börek, ben de pek göremiyorum sağda solda ama çok severim. ellerine sağlık ışıl dostum. bana döktürmüşsün yine demekten başka çare bırakmıyorsun (yine).

Adsız dedi ki...

Kabaklı börek benim de sadece anneannemde yediğim bir yemekti.Ellerinize sağlık.

Adsız dedi ki...

canım ellerıne saglık..kabaklı borek benım de favorım ama ben senın kadar guzel yapamıyorum..ama kabaklı borek sadece anneannemı hatırlatıyor bana..sahıp çıktıgın ıcın teşekkurler

Adsız dedi ki...

Ne guzel tarifler bunlar! Ellerine saglik Isil. Resimlerin de cok hos.

huysuz dedi ki...

Kabak böreğinin nefis tadını çok iyi biliyorum ben. Benim de baba tarafım Selanik göçmenidir çünkü..
Bizimkinde rendelenmiş balkabağı soğanla kavrulur ve karabiber de eklenir içine.
Eline sağlık Işıl :)

sahra dedi ki...

gerçekten güzel görünüyorlar. artık bende annemin fikrindeyim. bu etkinlik bizi öldürecek. çünkü girdiğimiz her bloktan bir çeşit yapsak akıbetimiz feci. bir daha ki ay çok yiyenler ne yapabilir etkinliği olsa iyi olacak. en iyi dileklerimle.

Tijen dedi ki...

bu vesileyle anneannecigini de hep birlikte anmis olduk. biraz önce katilmis olsaydim ben de anneannemin bir tarifiyle katilirdim diye düsündüm! ellerine saglik.
tijen

hanimiş dedi ki...

Sibel teşekkür ederim, evet bilmeyenler için merak uyandıran bir tarif. Eğer kabak tatlısı seviyorsan bu böreği de denemeni öneririm. Selamlar.

Kuzen yorumların beni çok mutlu etti. 23 Nisan'a yetişir miyiz bilmiyorum ama ilk fırsatta biraraya gelip anneannemin tarifleriyle nostaljik bir gün geçirelim.

Dostum berker ve sevgili anonim ziyaretçiler, meğer kabaklı börek tam bir anneanne yemeğiymiş. Herkes benim gibi anneannesini anımsadı bu tarifte ne güzel.

Zinnur, teşekkürler. Hele de resimlerle ilgili bir yorum gelince çok seviniyorum.

Huysuz ve tatlı, demek sizde tuzlu yapılıyor bu börek. Ben hiç bilmiyorum balkabağı tuzlu nasıl oluyor. Anneme iletildi, bir dahaki sefere öyle denenecek.

Sahra merhaba, bir sonraki etkinlik konusundaki önerin üzerine ben hergün mekik (eşanlamlı kelime esprimi de lütfen yabana atmayınız)tarifi vermeyi düşündüm. Kendi kendime çok güldüm buna!

Tijen sanırım yöresel yemekler etkinliği bir yandan büyükanne yemekleri etkinliği gibi oldu. Ziyaretin ve yorumun için teşekkür ederim.

Zeynep Seda dedi ki...

Isılcım ellerine saglik, borek corek delisi bi insanim ben ya! Hele kabakli borege bayilirim. Aslinda tum boreklere bayiliyorum ben :) Allah'tan İngiltere'de yufka bulamama gibi bir durum soz konusu da kilo almiyoruz.

Sevgiler!

Burcu - Mutfak Camı dedi ki...

Merhaba, benim anneannem de göçmen. biz pomağız aslında.. anneanne klasiği kabaklı börek bizde de yapılıyor ama bizimkinde bal kabağı yerine anneannemin kara kabak dediği bir tür kullanılıyor. kara kabak anneannemin bahçesinde yetişirdi. sonradan buranın pazarında da buldum aldım. böreği de anneanne klasiği olarak bırakmadım. tarifini bir kaç kez alıp deneme yanıma yoluyla doğru tada (yani alıştığım tada) ulaşana dek yaptım. şimdi ailede bu börek anneannemle ve benimle anılıyor.bizim tarifte her yufka katına tuz ve şeker koyuluyor. tadı da ne tatlı ne tuzlu oluyor.buraya yazınca canım istedi.bu güzel tadı bize hatırlattığınız için teşekkür ederiz... ellerinize sağlık.

Adsız dedi ki...

Merhaba Hanimis. Bloguna bayildim. Benim gözum cevizli cörekte kaldi. Mutfak tecrubem pek yok, onun icin soracaklarim belki acayip gelir ama cevap verirsen cok sevinecegim. Cevizli coregi yapmaya karar verdim ama anlamadigim bir nokta var. 1 kg un girecek ve hamrdan 10-12 parca ayrilacak diyorsun. o zaman bu tarifte sadece 10-12 tane corekmi cikiyor?? Bu rakam bana cok az geldi, yada normalmi? birde o zaman corekler cok buyuk olmuyormu? senin resimdekiler pek o kadar buyuk gorunmuyor?? Cevabini bekliyecegim. Sevgiler Sibel

hanimiş dedi ki...

Merhaba Sibel,
Sanırım biraz geç bir cevap oldu kusura bakma. 1 kg. un kullanılıyor evet. Bardaktan bardağa farklı olacaktır ama 4-5 su bardağı kadar. 12 tane çörek çıkıyor. Resimden nasıl görünüyor bilemiyorum ama çapı yaklaşık bir karış kadar oluyor çöreklerin. İstersen sen yarım ölçü kullan. O zaman ya 6 tane büyük çöreğin ya da 12 tane küçük çöreğin olabilir. Sormak istediğin başka birşey varsa lütfen çekinme. Yorum olarak ya da mail olarak her tarif için her türlü soruyu sorabilirsin. Hiç de acayip olmaz merak etme. Selamlar

Pınarın Kulubesi dedi ki...

Epeydir bu tarifi arıyorum
sade kolay bir cevizli çörek o kadar.
konu kapanmıştır
bu akşam bu çörek Pınar ın Klubesinde yapılacaktır:)
sevgiler
Pınar

hanimiş dedi ki...

Pınar merhaba,
İstediğin gibi bir tarife Hanimiş'te rastlamana sevindim. Umarım beğenirsin. Selamlar

Adsız dedi ki...

Işılcığım, internetten balkabaklı börek tarifi ararken bloğuna girdim ve güzel bir anneanne tarifi buldum ama ne göreyim üzerine yumurta sürülmüş hemen. Ya kardeşim annenizin karnından yumurta diyerekmi çıkıyorsunuz. Nedir bu yumurta merakı anlamadımki:)) İyi haftasonları canım.

hanimiş dedi ki...

Lale Hanım Lale Hanım, siz dilerseniz koymayınız efenim yumurta. Siz de böyle koyu renkli olsun börekleriniz üstü isterseniz azıcık pekmez sürebilirsiniz böreğin üzerine. Bilmiyorsanız aklınızda bulunsun diye yazayım dedim. Ama biz normak insanlar :) yumurta sürüyoruz valla hiç tadını da almıyoruz.

Adsız dedi ki...

Balkabaklı börek benim de anneannemin yemeklerinden. Herkes bilmez hatta önyargı ile yaklaşır ama benim için yeri doldurulmaz bir tariftir. Anneannemden tarifini telefonla alıp yaptım ama onunki gibi güzel olmadı. Bize bu böreği yapan anneannelerimizin elleri dert görmesin.

Hilal