23 Haziran 2006

KÖPÜK PASTA


Bu pastayı bir ay kadar önce kendi doğumgünüm için hazırlamıştım. Fazla vaktim yoktu, sade bir pandispanya ve buzluktaki vişneleri değerlendirebileceğim bir krema ile yaptım pastayı. Ama en sevdiğim kısım olan süsleme kısmına pek özendim.

Pasta şeflerinin sıkça kullandığı mutfak gereçlerinden biri olan, özellikle Créme Brulee veya italyan merengi ile kaplı Alaska pastaları için olmazsa olmaz bir mutfak gereci olan pürmüz (torch) malesef Türkiye’de çok az yerde ve çok yüksek fiyatlarla satılmakta. Sadece birkaç tarifte kullanabileceğim bir gereç için bu fiyatları ödemeye razı olmayınca ve mereng (ya da beze) alazlayarak süslenmiş bir pasta yapmayı da kafama koyduğum için kendimce süper bir taktik geliştirdim. Pürmüz yerine puro çakmağı kullandım. Sonuçta çalışma mantıkları aynı. Her ikisi de gazla çalışıyor ve uçlarından çıkan alev ile flambe etmek mümkün. Buyurun bu pastanın macerası:


Pandispanya için:
-4 adet yumurta
-1su bardağı tozşeker
-1su bardağı un
-½ su bardağından biraz fazla nişasta
-1 paket kabartma tozu
-1 paket vanilya

Yumurta ve şeker krema kıvamı alana kadar çok iyi çırpılır. Un, nişasta, kabartma tozu ve vanilya elenerek karışıma eklenir, kabarıklığını söndürmemeye özen göstererek tüm malzeme birbirine yedirilir. Tabanına yağlı kağıt serilmiş, 24 cm kelepçeli kalıba dökülen malzeme, önceden 175 dereceye ayarlanıp ısıtılmış fırında 20 dakika kadar pişirilir. Kürdan testi ile piştiği emin olunan pandispanya fırından çıkarılarak tel üzerinde soğumaya bırakılır.

Kakaolu pastacı kreması:

-125 gr tozşeker
-1 yemek kaşığı un
-1 yemek kaşığı nişasta

-1 yemek kaşığı kakao
-1/2 kg. süt
-50 gr. bitter çikolata

Un, nişasta, kakao ve şekeri bir tencereye alın. Üzerine yavaş yavaş sütü ekleyin ve topaklık kalmamasına özen göstererek karıştırarak pişirin. Ocaktan almanıza yakın çikolatayı ufak parçalara bölerek içine atın ve erimesini sağlayın.

İtalyan merengi:
Tarif aynen Zinnur’un yaptığı gibi. Ama 24 cm.lik yuvarlak bir pastanın üzerini kaplamak için az oldu sanırım. Tekrar deneyecek olursam 2 katına bile çıkarabilirim malzemeleri.

-3 yumurta aki
-1/2 bardak seker

Bir benmari kurun. Yumurta aklarini ve sekeri benmaride sürekli çırpma teli ile çırparak şekeri eritin. (Zinnur’un notu: Bakterileri etkisiz kilmak istiyorsaniz karisimin isisi 71 C ye ulasincaya kadar devam edin. Boyle bir endiseniz yoksa, seker erir erimez durabilirsiniz.) Daha sonra köpük iyice koyuşana kadar mikserle çırpın. Bu işlem bittiğinde zaten beze de oda sıcaklığıa gelmiş oluyor. Sonra gönül rahatlığı ile kullanabilirsiniz. Çok kolay ve sorunsuz bir krema.

Pastanın Hazırlanması:
Pandispanya ortadan ikiye ayrılır. Her ikisinin de iç kısımları vişne suyu ile ıslatılır. Bir kat pandispanyanın üzerine vişneler yerleştirilir, üzerine kakaolu pastacı kreması dökülür. Tekrar vişneler dizilir ve ikinci pandispanya katı kapatılır. (Mereng az geldiği için pastanın her tarafını kaplayamadım.) Yanlarını yine pastacı kreması ile üzerini de italyan merengi ile kapladıktan sonra pürmüzle alazlanır ve buzdolabında birkaç saat beklettikten sonra servis yapılabilir. Afiyet şeker olsun.

17 yorum var:

Adsız dedi ki...

Çok güzel bir pasta, ellerine sağlık. Sanırım yakın bi zamanda bi davet sofrası hazırladın, saydım orada tam 11 çatal var :)))))

DAMLA dedi ki...

Puro çakmağı ha...
çok akıllıca :)

Ben de bu aleti almaya kıyamamıştım çünkü!...
Ellerine sağlık...

Adsız dedi ki...

ışıl hanım birşey sormak istiyorum. bu üzerindeki köpük yumuşak birşey mi yoksa durdukça sertleşiyor mu? üzerini yakmasak da normal krema gibi kullansak olur mu?

Adsız dedi ki...

Dogum Gunun (gecmis ama yeni haberdar olduk) kutlu olsun. Pasta sik gorunuyor, fikir ise oldukca yaratici. Tebrikler

vintage biscuit dedi ki...

OY OYYYY OYY TAM KOPUKMUSSS BU
MUTHIS GORUNTU !

munevver dedi ki...

Işıl,şu alazlama işi için ben de bir formül arıyordum.İyi bir fikir bu.Ayni işi görüyor nasılsa.Pasta da nefis görünüyor.Eline sağlık.Bu arada yeni yaşın kutlu olsun!
nanevelimon.blogspot.com.
Ben de beklerim.

evcilkedi dedi ki...

Çok cezbedici bir tarif. Hem geçmiş doğum günün kutlu olsun, hem de pratik fikir ve tarif için teşekkürler...
Tülin

tugce:-) dedi ki...

ışıl mutlu yıllarr!!!
bu puro çakmağı olayını bulduğun için tebrik ederim :) çok iyi oldu inan ki... bu çeşit tariflerde pürmüz (bu arada blowtorch'un türkçesi için ayrıca teşekkür ederim) sadece üstünü kızartmak için kullanılacaksa fırının üst ızgarasını kızdırıp altında kızdırmayı öneriyorlar bu alete yoksa. ama bu kesinlikle daha iyi fikir :) ellerine sağlık

hanimiş dedi ki...

Pembeli aslında 19 kişiydik, resimde çıkmamış çatalların hepsi :)

Damla merhaba.. Puro çakmağı fikri benim de hoşuma gitti ama pürmüzün bütün kullanım alanları için ne denli uygundur tam emin olamıyorum.

Anonimler aynı kişi misiniz acaba? Ziyaretiniz için teşekkür ederim. Üzerindeki köpük (mereng) yumuşak, adı üstünde böyle köpük köpük. Durdukça kıvamı değişmiyor. Normal krema olarak da kullanabilirsiniz tabii. Ben burada sadece dekoratif amaçlı alazladım.

Vintage biscuit yorumun için teşekkür ederim.

Münevver, ben zaten senin bloğunu biiyor ve takip ediyorum. Yorumun ve güzel sözlerin için sağol.

Evcilkedi, kutlaman için ben teşekkür ederim.

Tuğçe, bu pürmüz kelimesini ben de Zinnur'un bloğundan öğrendim. Fırın ile kızartma işleminde de acaba böyle kısım kısım alazlama oluyor mu? Onu da denemeli bir dahaki sefere.

Adsız dedi ki...

ışıl hanım yeniden merhaba,ben ilk anonim yorumu yazmıştım sadece.yazdığınız tarifi aynen yaptım.sadece mereng miktarını arttırım ve yakmadan sade kullandım.köpük köpük oldu adı üstünde. tarif için teşekkürler.haftasonu da yıldönümü pastasını yapacağım.sevinç

ZeYNeP dedi ki...

Işıl ellerine , fikrine saglık, buldugun alternatif süper, tebrik ederim:)

Görüntü çok hoş,
sevgilerimle,

Figen

hanimiş dedi ki...

Sevinç hanım, yazdığım herhangi bir tarif denendiği ve sonucu benimle paylaşıldığı zaman çok seviniyorum. Teşekkür ederim. Beğenmenize sevindim. Afiyet olsun.

Figen merhaba, teşekkürler, bakalım ilerleyen günlerde bu çakmağın başka kullanım alanlarını da deneyeceğim. Başarılı olursa onları da paylaşırım.

sahra dedi ki...

insan marifetli olunca başka oluyor demekki. ne olursa olsun kendi doğum günüme pasta yapmam. ve pasta da çok güzel görünüyor eline sağlık. mesut ve uzun ömürler dileğiyle.

hanimiş dedi ki...

Sahra iyi dileklerin için teşekkürler. Ben pasta yapmak için bahaneler arıyorum.. Keşke her gün bir fırsat olsa da pasta yapsam.. O yüzden maharetten ziyade heves var bende pasta yapma konusunda.

Oya Kayacan dedi ki...

Ben de Çin malı, uzun burunlu ocak ateşleyicilerini kullanıyorum. Onlar sürekli alev çıkarıyor ve bu işleri görüyor. Yine de bir Eminönü'ne geçtiğimde çok pahalı diye almadığım o güzeeeel pürmüzlerden bir tane almak istiyorum.

Adsız dedi ki...

ya pasta güzel de flambe reçetesi yazan bir allahın kulu yok mu hiiç bu dünyada

hanimiş dedi ki...

Merhaba,
Bana hanimis@gmail.com adresinden ulaşırsanız size flambe konusunda yardımcı olmaya çalışırım. Selamlar