02 Kasım 2007

YENİLEBİLİR PARILTI PULLARI & SÜSLEME ŞEKERLERİ

Hanimiş okuyucularının büyük kısmının pastasever olduğunu biliyorum. O yüzden bu aralar çok severek kullandığım süsleme şekerleri hakkında yazmak istedim. Yukarıdaki fotoğraftaki kurabiye, yenilebilir parıltı pulları (edible glitters) ile süslü. Yakın zamana kadar Türkiye’de bulunması mümkün olmayan bu pullar artık pasta malzemesi satan pek çok dükkanda 8 gr.lık paketler halinde satılmaya başlanacak. Değişik akasya ağacı türlerinden elde edilebilen bir tür sakızdan üretilen bu pullarda envai çeşit renk seçeneği mevcut. Fotoğraftaki gibi kurabiye süslemede kullanılabilir veya kapkeklerin üzerinde serpebilirsiniz. Mesela çikolatalı bir pastanın üzerine biraz altın rengi pul, o pastaya bambaşka bir görüntü kazandırabilir.

Parıltı pullarının bence en güzel özelliklerinden biri erimemesi. Mesela marketlerde satılan renkli pasta süsleri krema üzerinde bir süre durunca renklerini salar, bilirsiniz. Bu pullar krema üzerinde erimiyor. Hatta kurabiyelerinizin üzerine pişirmeden önce serpip o şekilde pişirdiğinizde de fırında erimiyor (230 dereceye kadar). Aslında hepimiz bir şekilde bu pulları tanıyoruz. Hani naneli sakızların içinde mavi yeşil renklerde minik tanecikler vardır. İşte o tanecikler de aslında bu bahsettiğim pullar. Dünyada daha pek çok başka alanda kullanımı mevcut: mesela ekmek yapımında, patates cipslerinde, içeceklerde, dondurmalarda, çikolatalarda, şekerlemelerde…

Bu pullar dışında yine pasta süslemede kullanılabilen pek çok başka yenilebilir ürün de mevcut. Aşağıda bunların kısa bir listesini derledim. Konu ile ilgili kimseler için faydalı olabilir diye düşündüm.


Süsleme Şekerleri (sprinkles) : Minik minik çubuklar şeklinde renkli şekerler (jimmies) zaten pek çoğumuzun çocukluğundan beri bildiği süs şekerleridir. Onların miniminnacık toplar şeklinde olanları (non pareils) olduğu gibi yine aynı malzemeden yapılan ama bebek objeleri, kalpler, çiçekler, kelebekler, yıldızlar, harfler, sayılar, arabalar, hayvancıklar halinde satılanları da var. Ayrıca bu şekerlemelerin çikolatadan yapılanları da mevcut... Tüm bunlar kısa zamanda pasta süslemek için birebir. Bu saydıklarım dışında yine pasta süslemede kullanılan diğer yenilebilir süsler ise şunlar:

Metalik drajeler (veya arjantin şekeri) : Dışı metal görünümlü, top şeklinde olan bu drajelerin içi her ne kadar şekerden yapılsa da dış kısmındaki metalik görüntü için eser miktarda bile olsa ağır metal kullanılmaktadır. Pek çok ülkede “yenilebilir” kategorisinden çıkarılmış sadece süsleme amaçlı kullanılması yönünde karar verilmiştir. Bizde maalesef sık kullanılmakta ve aslında zararlı olabileceği bilinmemektedir. Benim nacizane görüşüm geçin ağır metal içermesini, zararını zaten öyle sert ki birisinin dişi kırılacak diye korkuyorum :) ve kullandığımda yiyenleri yenmemesi konusunda uyarıyorum.

Yenilebilir inciler: Sert şekerden yapılan bu inciler pastalarda tatlılarda zarif bir dekoratif unsur olarak kullanılırlar. Kendiniz de şeker hamurundan minik toplar yuvarlayarak kendi incilerinizi yapabilir, bunları yenilebilir parıltı tozları ile parlatabilirsiniz.

Kum şeker & Kristal şeker: Kum şeker, bildiğimiz toz şekerden biraz daha kalın tanelidir ve toz şekere nazaran erimeye karşı daha dayanıklıdır. Kristal şeker ise çok daha geniş taneli olması sebebiyle pasta veya kurabiye üzerine serpildiğinde kristal gibi parıl parıl bir görüntü sağlar.

Tüm bu saydıklarım yanı sıra çakıl taşı şeklinde çikolatalar ve envai çeşit ve renkte şekerlemeler ile süsleme yapabilmek mümkün. Peki bu şekerlemeleri nasıl temin edebilirsiniz. İstanbul’da yaşayanlar pasta malzemesi satan dükkanlardan temin edebilir. İstanbul dışında olanlar internetten sipariş verebilir ya da eşe dosta getirtebilir. Bu tür imkanları olmayanlar ise eldeki imkanlarla bu şekerlemelerin yerini tutabilecek süsleri kendileri hazırlayabilirler. Mesela renkli şeker hamurları hazırlayıp onlara elleri ile minik minik şekiller (top, çubuk vs) vererek kurutabilir. Başka bir kaynakta rastlamıştım kilitli bir poşetin içine iri taneli toz şekerini koyuyor üzerine toz gıda boyası ya da bir damla jel gıda boyası ekliyor ve çabuk çabuk sallayarak boyanın tüm şekere eşit miktarda yapışmasını sağlayarak renkli şekerler yapıyordu. Lakin ben bu durumda şöyle bir sorun görüyorum. Bu yöntem işe yarasa bile herhangi bir kremanın üzerinde o şekerler eriyecektir ve kötü bir görüntü ortaya çıkacaktır. Çünkü o kaynakta belirtilen şeker yerine biz toz şeker kullanmak zorunda kalacağız. Bunun yerine aklıma şöyle bir şey geldi. Yine kendinden kilitli bir poşetin içine hindistan cevizi rendesini ve şekeri birlikte koydum, aynı işlemi bu şekilde gerçekleştirdim. Birkaç renk ile yaptığımda keklerin, kurabiyelerin üzerine serpebileceğim renkli şekerlerim oldu hem de hindistan cevizi aromalı. Aklınıza başka fikirler gelirse ev yapımı süsler konusunda lütfen siz de paylaşın. Herkese şeker gibi günler dilerim.

23 yorum var:

Adsız dedi ki...

canim benim guzel anlatmissin patilti tozu almadim henuz ama yenen kalem boyalar, inciler,simler bunlari kullandim eye's pasta malzemelerinden alip gercektende nefis gorunuyorlar dekor olarak, bu arada yanin devamini okuyamadim cikmamis cizgi gorunuyor neden acaba? ellerine saglik sekercim

gülriz dedi ki...

Şeker gibi kadınsın vesselam :)) Bayılıyorum senin şu araştırmacı gazeteci (ay pardon araştırmacı blogcu) ruhuna. Sağol canım, yine ne güzel bilgiler derleyip ne güzel fikirler vermişsin bize. Kocaman sevgiler

NiNo dedi ki...

simdi yemek name yi inceledim kurbislerin enfes olmuslar tatlim ellerine sglik hanimis bir marka oldu maasallah diyorum nazar degmesin ;)

IŞILCA TATLAR dedi ki...

Merhaba adaşım Işılcım,
Verdiğin güzel fikirler beni çok mutlu ediyor. Araştırıyorsun, denemeler yapıyorsun bize bunları aktarıyorsun. Tek başına bir okul, ekol oldun gerçekten. Bloğuna az yazıyorsun ama öz yazıyorsun.Biliyorum, çok yoğunsun çok çalışıyorsun ama bizler de seni çok özlüyoruz. Şu ölçülerle ilgili gönderiyi bana mail ile atabilirsen çok sevinirim.
Arayı çok açmadan yine güzel önerilerini, fikirlerini bekliyoruz.
Sana kolay gelsin der sevgilerimi gönderirim.

Adsız dedi ki...

Neler öğreniyoruz vallahi sayenizde. Çok yaşayın e mi

Tulosh dedi ki...

Işılcım çok güzel olmuş fotograftaki ışıl ışıl kurabiye bayıldım.
Birde ben "çook şeker" isimli şekerci dükkanları oluyo genelde alışveriş merkezlerinde, oralarda satılan minik jelibonlar,şekerler veya çikolatalarda acil pasta süslemelerimde kurtarıcım oluyolar.

Adsız dedi ki...

Işılcım,bayılırım senin bu paylaşımlarına....cumartesi ne güzeldi değilmi?Tadı damağımda kaldı.....Sevgiler...

pelin dedi ki...

ışılcığım
verdiğin değerli bilgiler için teşkkürler. bu pullar yapışması için altında şeker hamuru vya kremamı olması gerekiyor acaba? şeker hamuru hafif ıslatılıyor mu? uygulama ilgili kısa bir bilgi verirsen sevinirim

HT dedi ki...

uzak soğuk topraklarda atılmış demirim
kaldırmaya mecal topladığım
hep yolunu gözlerim
elinde kalbimle geldiğin

kamiş dedi ki...

Işıl, her zamanki gibi ansiklopedi gibisin. Bilgiler için çok teşekkürler :)

SOFRAOZLEMİ dedi ki...

verdiğin bilgiler tarifler herşey muhteşem ...pastacılık kursuna gitmedim ama gitmiş kadar oluyorum sayenizde...:)))en kısa zamanda bende bu pırıltılardan birşey denemek istiyorum..
sevgilerimle..

Cafe Gusto dedi ki...

Canım benim çok yararlı tarifler vermişsin ellerine sağlık.
sevgiler..

hanimiş dedi ki...

Nihan sen uyardıktan sonr ayazıyı düzelttim. Blogger bazen böyle sebebini anlayamadığım sorunlar çıkarabiliyor. Yemek.name'nin bu sayısındaki yazıyı çok severek hazırladım, beğenmene sevindim.

Gülriz yorumun ve ziyaretin için teşekkürler.

Merhaba adaş :)
Güzel sözlerin için teşekkür ederim. Ölçülerle ilgili yazıda bir takım değişiklikler yaptım. Tamamiyle hazır olduğunda zaten yeniden duyuru yaparım.

Tülay selam. Aslında aklıma gelseydi yazıda da bahsini geçirirdim bu bahsettiğin şekerlerin. Dediğin gibi onlar da acil durumlarda pasta süsülemesinde ok faydalı olabiliyorlar.

Suzi evet cumartesi güzeldi ama yine seninle uzun uzadıya sohbet imkanı bulamadık. Umuyorum ki yakında yeniden biraraya gelebiliriz, sana danışmak istediklerim var.

Pelin haklısın bunlardan bahsetmemişim hiç. Kremalı herhangi bir pastada gönül rahatlığı ile direk kullanılabilir. Asla renk salmıyorar. Şeker hamuru üzerine çalışmak istediğimizde de dediğin gibi hamuru biraz nemlendirmek gerekiyor ki pullar üzerine yapışsın, dökülmesin.

... ¤ ...

Kamile merhaba. Parantez Bistro hayırlı olsun. Umarım bir fırsat bulur ziyaretine gelirim.

Özlem ne mutlu bana eğer Hanimiş'ten birşey öğrendiysen. Pırıltılara rastlarsan muhakkak edin çok güzeller pırıl pırıl :)

Serpil yorumun için teşekkürler, selamlar..

Adsız dedi ki...

merhaba..

eski tarif defteri tadında, blog bayanlarının birarada olabileceği yeni bi mekan ..
http://hanimhanimcik.com/forum/

NiNo dedi ki...

Lütfen Esra için Kevgir’de yer almak istiyorsanız alttaki yazıyı okuyun ve tercihinizi yorumla belirtmek için Selen‘i ziyaret edin. Teşekkürler.

Biliyorsunuz ki üç gün önce hepimiz sevgili Esra ile vedalaştık. Esra’nın Zerrin ile birlikte hazırladığı, tariflerinin dışında bize en güzel hediyesi Kevgir dergisi oldu. Kevgir Aralık sayısına kavuşmamıza da sayılı gün kaldı. Zerrin’in önerisiyle biz de istedik ki bu yeni sayı Esra’ya hediye gelsin. Onun sevdiği yemekler, onun kendi tarifleri bizim uygulamalarımız ile yeni sayıda yer alsın. Hüzünlü, mutsuz yazılar değil, mutlu, güzel anılarla dolu eğlenceli bir sayı olsun, Esra’yı gülümsetelim ve sevindirelim. Düşünün ki bu ona bir veda değil sürpriz hoş geldin hediyesi. Esra ile tanışmanızdan, komik anılarınızdan, yorumlaşmalarınızdan, paylaştıklarınızdan bahsedin. Fazla bir paylaşımınız olmadıysa da tarifini o kadar lezzetli pişirin ki anısız da olsa ondan bir aferin kapın.

Önümüzde sadece 2 gün var. Bu iki gün içinde aşağıdaki listeden seçeceğiniz yemeği pişirip fotoğrafını da çekerek yazınızla birlikte “esraicin@gmail.com” adresine mail atın. Listedeki her kategoriden seçim yapabilirsiniz. Tariflere ulaşmak için başlıklara tıklayabilirsiniz.


Sizden tek ricam seçim yapınca yorum ile tercihinizi iletmeniz. İKİ seçim yapın ki biri sizden önce davrandıysa ikinci tercihiniz size verilsin. Yarın sabah 09.00 itibariyle kişiler ve yemekler listesi hazır olacak. Mail atmak için son gün ve saat de 29.11.2007 Perşembe akşam saat 21.00. Bu tarihten sonra gelecek mailler maalesef kabul edilmeyecek.

Lütfen yandaki banner’ı sayfanıza koyarak herkesi bu faaliyetten haberdar edin ve detaylar için banner’a tıklamalarını rica edin.

Haydi! Esra’ya yüreğindeki kocaman sevgisine layık olduğumuzu gösterelim.


ÇORBALAR
1) Yayla çorbası


ANA YEMEKLER
1) Kuzu tandır
2) Kuzu haşlama
3) Hamburger
4) Biber dolması
5) Kabak dolması
6) Lahana Sarması
7) Yoğurtlu Köfte
8) Hasanpaşa köftesi
9) Fırında karışık kızartma
10) Paşa kebabı
11) Poşette tavuk ve peynirli makarna
12) Yufkada tavuk
13) Patatesli tavuk
14) Mantarlı tavuk
15) Kıymalı patlıcan
16) İçli köfte
17) Karnıyarık
18) Tavuk köfte ve patates püresi
19) Köfte çeliği
20) Köfte kebabı
21) Poşette köfte
22) Et sote
23) Shoarma
24) Rulo köfte
25) Poşette tavuk
26) Kıymalı patlıcan
27) Tavuk pane
28) Patlıcan Kebabı

SALATALAR
1) Basit kumpir

MAKARNALAR
1) Tavuklu makarna
2) Köfte ve makarna
3) Kıymalı makarna

PİLAVLAR
1) Bulgur pilavı ve cacık
2) Tavuklu erişte pilavı
3) Bulgur pilavı
4) Tavuklu pilav

BÖREKLER
1) Kıymalı patatesli börek
2) Kol böreği
3) Peynirli kızartma börek
4) Etli börek
5) Köfteli börek
6) Rulo börek
7) Bohça böreği
8) Sultan kebabı (böreği)
9) Tandır böreği (gözleme)
10) Rulo patatesli börek

EKMEKLER
1) Brioche (Fransız ekmeği)


HAMUR İŞLERİ
1) Peynirli pamuk poğaça
2) Trabzon kıymalısı
3) Şekerpare
4) Hazır yufkadan baklava
5) Minik pizza
6) Minik kıymalı pide
7) Et burger
8) Açma
9) Krep parizyen
10) Pizza
11) Zeytinli Rulo
12) Patates mücver
13) Mayalı poğaça
14) Haşhaşlı çörek

KEK VE MUFFINLER
1) Cevizli ve üzümlü kek
2) Browni muffin
3) Pudingli, meyveli ve damla çikolatalı kek
4) Peynirli ve Zeytinli muffin
5) Muzlu muffin
6) Çikolatalı ve kremalı muffin
7) Browni
8) Kekstra
9) Fındıklı ve çikolatalı muffin
10) Sucuklu muffin
11) Reçelli kek
12) Zeytinli muffin
13) Cheesecake, prens ve prenses
14) Krem karamelli kek
15) Muçari
16) Kuru meyveli muffin
17) Çikolatalı muffin
18) Zeytinli ve kurutulmuş domatesli kek
19) Kayısılı kek
20) Kremole tart
21) Kirazlı muffin
22) Çilekli kek

KURABİYELER
1) Fındıklı kurabiye
2) Elmalı tart
3) Fındık ezmeli kurabiye
4) Fındıklı tartoletler
5) Marmelatlı kurabiye


PASTALAR
1) Çikolatalı yaban mersinli pasta
2) Elmalı pasta
3) Çikolata Muslu tart
4) Çikolatalı pasta
5) Cheesecake
6) Şeker hamurlu pasta
7) Çikolatalı parfe
8) Yaş pasta
9) Basit elmalı pasta
10) Muzlu ve çikolata soslu yaş pasta
11) Kremalı ıslak kek

Yasemin dedi ki...

huuu blog dunyasindan işıl hanima! yahu nerdesinnnn!!!!!!!! tee 2 kasim son yazin! bugun 5 aralik! ama olmazki?

sekergibi dedi ki...

sevgili ışıl
çok güzel şeyler hazırlıyorsun ellerine sağlık.
ilk şeker hamuru denemem senin barbili pastanla oldu. blog dünyasınada öyle girdim zaten.
benim için önemin büyük yani
sevgiler

hanimiş dedi ki...

Yasemin siteminde haklısın, ekledim az evvel yeni bir yazı.. Olmadı işte bir türlü yazamadım bu bir ay boyunca.. Ama umuyorum bundan sonra daha sık güncelleyeceğim.

Tülin teşekkür ederim güzel sözlerin için. Vesile olduysam ne mutlu bana. Selamlar, sevgiler..

Adsız dedi ki...

Kesinlikle bu pırıltı tozlarından alacagım.Harika görünüyorlar çünkü.Sevgilerr

Adsız dedi ki...

valla çok ışıltılı tarifler veriyosun yeğenimin doğum gününde denicem söz bakalım nasıl epkiler alıcammm :)

hanimiş dedi ki...

Merhaba ball kabak, bu yenilebilir parıltılarla pek çok güzel şey yapabilmek mümkün. Ben onları çok seviyor ve kullanıyorum.

Yurtdışı eğitim, yiğeninizin doğumgününde deneyebildiniz mi? Eminim çok güzel tepkiler almıştır. Selamlar

Adsız dedi ki...

anlamıyorum


http://www.cizgiperde.net/
http://www.cizgiperde.net/

Adsız dedi ki...

simdi yemek name yi inceledim kurbislerin enfes olmuslar tatlim ellerine sglik hanimis bir marka oldu maasallah diyorum nazar degmesin ;)

ne saçmaladığını bilsen içim yanmaz

http://www.cizgiperde.net/
http://www.cizgiperde.net/